Site Logo

varln.nl Forum

VARLN - Duemila Online

Het is 08 sep 2010, 15:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Joris: Berlina 1750 uit 1969
BerichtGeplaatst: 09 feb 2010, 19:10 

Is idd. niet strikt noodzakelijk, 1300/1600 hebben het niet. 1750/2000 hebben het wel. zonder gaat ook prima. ik zou dan wel even op dat tuutje van de radiateur een slang zetten en die naar beneden laten lopen zodat het blok niet onder gesproeid word als de overdruk geloosd wordt. Wel regelmatig contoleren of er genoeg vloeistof in zit natuurlijk.

Mvg. Richard www.berlina.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 feb 2010, 19:44 

het aparte is alleen dat er geen tuutje (meer) aanzit :?

Ik wil wel graag met reservoir rijden, want de aansluiting naar het inlaatspruitstuk staat anders gedeeltelijk droog.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 feb 2010, 01:43 

Met zo'n hobbybrandertje (gamma, praxis) is het prima zelf te doen, zo'n tuutje er weer aan te solderen. Tja en een expansievaatje is natuurlijk altijd beter dan zonder.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 feb 2010, 09:44 

aangezien ik het blok uitgebreid had schoongemaakt heb ik de motor gister even laten draaien om te zien of ik de oorzaak van de lekkage kon achterhalen.

Overduidelijk de koppakking.... :(
Heel irri aangezien net de olie en koelvloeistof is ververst :?

dus.....

koppakking besteld en meteen de paspennetjes voor het oliekanaal mee besteld.
Aangezien we toch goed bezig zijn ook nog even een pertronix ombouwsetje meebesteld voor de marelli ontsteking.

Ik ga zelf de boel demonteren en zal de kop laten vlakken en daarbij meteen de C&B nokkenassen laten monteren + kleppen stellen.
Montage ga ik zelf doen.

ontsteking ombouwen kan ik doen als de kop bij het revisiebedrijf ligt. :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 feb 2010, 19:13 

dus toch koppakking, Komt haast niet voor maar zul je net zien dat jij wel in de 'prijzen' zit. Let wel als je alles los hebt kost het nog moeite om de kop eraf te halen, de kop zit vaak door corrosie vast op de tapeinden. ook de lijm die aan de koppakking zit werkt dan niet mee.
meestal moet je een stukje speciaal gereedschap hebben om de kop los van het blok te halen. Kijk uit dat de zuigerbussen niet mee omhoog komen!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 feb 2010, 09:51 

Even een update van de werkzaamheden van vorige week.
Ik zal eea zo volledig mogelijk beschrijven zodat het ook meteen als naslagwerk kan dienen.

Na het loskoppelen van de accu gestart met het verwijderen van de luchtfilterbus
Afbeelding

Vervolgens de luchtfilterbak verwijderd.
Afbeelding

en vervolgens de carbs (gashevel en choke lossen) Hier bleek overigens dat de massa aan de carb in het luchtledige hing.
Afbeelding

De andere kant: accu weghalen, moeren van het spruitstuk los halen. Het spruitstuk komt er dan niet meteen af. Truc is om de steun aan de bak/voorste demper los te halen zodat er voldoende ruimte is om de het spruitstuk van het blok te manouvreren. Het spruitstuk hoeft dan dus niet los van de voordemper.
Afbeelding

de oude pakkingen zijn een beetje gaar
Afbeelding

Verder met het aftappen van de koelvloeistof (aftapplug onderaan de radiator en linksachter op het blok.
Nu wilde ik de krukaspoulie op het BDP zetten alvorens over te gaan tot het loshalen van de kop. Ik vond echter dat er te weinig ruimte en zicht was op de poulie, dus de Vin (en naderhand ook de radiator) ook even weggehaald, aangezien de radiator toch leeg is.
Afbeelding

Vervolgens alle resterende kabels/slangen die aan de kop zitten eraf gehaald en gelabeld (!), zodat e.e.a. makkelijk terug te plaatsen is bij montage. In dit geval (lpg) iets meer slangen dan normaal.

Dit merkteken wordt nu belangrijk om het blok "op tijd" te zetten voordat de kopbouten losgaan.
Afbeelding

Eerst Nokkenasdeksel eraf (eitje) en vervolgens ringsleuteltje 36 van de buurman geleend en de nokken op de markering gezet: de nokken wijzen in dit geval niet naar buiten maar naar binnen, wat niet uitmaakt als de markering klopt. Aangezien er toch echt maar 1 markering op de nokken zit toch even gekeken naar de markering op de krukaspoulie: EXACT op het BDP 8) ;))
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen de kettingspanner losdraaien terwijl ik hem voor de zekerheid tegenhield. Na het losdraaien is de spanner makkelijk naar binnen te duwen en weer vast te zetten. (helaas vergeten een foto te maken, maar het wijst van zelf als je het ziet)
Afbeelding
Het visje van de ketting zat ook perfect in het midden en kon ik nu makkelijk los maken. De ketting (aan beide zijden een stuk waslijn oid knopen!) voorzichtig van de spanner gehaald en over het onderste tandwiel heen gezigzagd, zodat de ketting zelf voorkomt dat hij zich van het onderste wiel wurmt. Vervolgens de andere helft van de ketting er overheen.

Rustig de kopbouten gelost volgens de voorgeschreven volgorde. De tapeindes bleken grondig in de kop vastgevreten te zitten. Trekken en duwen hielp allemaal niet. De gouden tip van Dré was om de tapeindes zijdelings met een rubberhamer los te kloppen en er regelmatig wd40/kruipolie op te spuiten.
Uiteindelijk kwam de kop los en werd pa (handig om even met zijn tweeen te zijn!) getrakteerd op een oliebad, dankzij de olie die nog onder de nokkenassen lag :oops: :mrgreen: (volgende keer eerst verwijderen dus)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tot slot toch maar het inlaatspruitstuk gedemonteerd. Voor het vlakken zou die sowieso in de weg zitten. Kleppen lijken er goed uit te zien al valt op dat niet alle kleppen logisch staan?

De hoogte van de kop (lastig meten) meet ik nu 11,2cm Volgens dominic is de dikte van een ongevlakte kop 111,4 en 111,8mm.. Los van de meetonnauwkeurigheid ga ik ervan uit dat de kop nog niet gevlakt is.

Ik heb de kop weggebracht naar een rivisiebedrijf met de C&B nokken er los bij met de opdracht om de nokken te vervangen, kleppen te stellen en de kop te vlakken.

Verder heb ik nog wat pakkingen besteld: uitlaatspruitstuk, inlaatspruitstuk, carbs, benzinepomp....
Koppakking en kleppendekselpakking had ik nog liggen. De rubberringetjes in de koppakkingset worden vervangen door teflon mercedes o-ringetjes omdat die duurzamer zijn.

Afgelopen weekend heb ik overigens e.e.a. schoongemaakt. Carbs en inlaatspruitstuk met name. Het onderblok moet nog. In de oliekanalen van het onderblok zullen ook meteen de bekende passtiftjes worden aangebracht ter vernauwing van het kanaal en fixeren van de rubberringetjes.

Dinsdag kan ik de bestelde ringetjes en de kop ophalen en kan ik weer aan de gang.
Als alles in elkaar zit kan ik proefdraaien en aansluitend de ontsteking ombouwen naar pertronix.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 feb 2010, 16:28 

Aangezien ik het weekend goed wilde gebruiken heb ik me toch even kwaadgemaakt en net zo lang gebeld tot ik de spanstiften van 5mm gevonden kreeg. 5x30mm kon ik met een half uurtje rijden gaan halen dus ik kon aan de slag. Voordeel van 5mm stiften: je hoeft niet in het onderblok te boren!

Afbeelding

kop uitgepakt en de kettingspanner weer teruggezet. (nog niet op de foto)
Afbeelding

3cm lange spanstiften zijn langer dan nodig, maar ik wilde ze niet inkorten omdat er aan 2 zijden een afgeschuinde kant zit die er aan de onderkant voor zorgt dat je geen alu uit het blok schraapt bij de montage in het onderblok en aan de bovenkant een "zoekende" kant voor de kop hebt.

Met een ringetje erom erin tikken met een hamer, zodat de hoogte mooi afgestemd is op de o-ringetjes
Afbeelding
Afbeelding

Voordat de kop er terug op gaat eerst de nokkenassen op tijd gezet (markering op de nokkenas gelijk aan de markering op de lagerkap). Vervolgens een klein beetje vloeibare pakking aan de achterzijde tussen de oliekanalen en de kop erop zetten. Tapeindes goed schoonmaken en voorzien van een klein beetje kopervet. In de voorgeschreven volgorde de kopbouten eerst op 50nm en vervolgens op 78nm aangedraaid.
Hierna de timing van de krukaspoulie gecontroleerd (deze was iets verschoven bij het loshalen van de distriketting). Let op: zolang de kopbouten niet zijn aangedraaid mag je de krukaspoulie NIET verdraaien, omdat de bussen anders omhoogkomen en het blok daardoor verder uitelkaar moet.
De distriketting kan weer uit het blok gevist worden om verbonden te worden. Het visje van de verbindende schalm moet met de richting meezwemmen.

Afbeelding

Wat volgt is bekende stof: kleppendekselpaking erop en kleppendeksel terugzetten.
Uitlaatspruitstuk monteren: het helpt om een krik onder de voorste uitlaatdemper te zetten en zo het spruitstuk naar de tapeindes toebewegen.. Vergeet niet om de 1e demper weer aan de baksteun te monteren.
voordat je start met de carbs, eerst de vacuumslang weer op de kop aanbrengen, alsook de houder voor de gasstangen weer op het inlaatrubber monteren: nu kan je er nog makkelijk bij!
Tot slot carbs erop, luchtfilterbak en luchtfilter.

Montage koelervin: denk eraan om de afschermkap los over de vin te hangen voordat je de vin vastzet. Zo heb je voldoende ruimte en hoef je niet moeilijk te doen om de kap er naderhand overheen te wringen.

Tot slot koelvloeistof erin en klaar!

Afbeelding

Als je mazzel hebt dan werkt alles nog 8) :lol:
Proefdraaien dus: (eerst bewust een paar keer de motor laten ronddraaien zonder gas te geven, zodat hij niet aanslaat. Dit om de smering weer even op gang te brengen. Vervolgens starten en met een goede lamp erbij kijken of alles naar behoren droogblijft. Ik schrok me lam toen er een dikke rookpluim vanuit de uitlaatkant opsteef, maar het bleek te gaan om een hoeveelheid wd40 van de demontage die nog weggestookt moest worden.

Goed warm laten lopen (rustig!) en vervolgens uitzetten en op moment 84NM gezet.

that's it!

Met de nieuwe nokken loopt de 2.0 wat anders: iets onrustiger maar bij voorzichtig (vrijloop) gas geven lijkt het wel dat ze gretiger is geworden. Ik ben benieuwd naar de ervaringen op de weg!

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 maart 2010, 21:32 

goed om te onderzoeken. Heb je daar meer info over?

Even met de pertronix bezig geweest:
Afbeelding

ouwe meuk eruit, nieuwe erin!
Afbeelding

het cilindervormige ding (resistor?) kan blijkbaar vervallen?
Verder moet het een kwestie zijn van zwart op de min en rood op de plus van de bobine.
Massa van de verdeler naar de ontsteking handhaven!

Ontsteking zit in de auto maar ik heb nog niet helder hoe ik het ding moet " timen"

Een nieuwe rotor is zo te zien wel nodig en een verdelerkap zal ik dan ook maar bestellen.

Ga nu sporten dus morgen meer?!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 maart 2010, 14:13 

mooi, duidelijk en uitgebreid verslag. Je bent goed bezig geweest. :wink:
Leuk om te lezen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 maart 2010, 09:40 

Dank 8)

Gisteravond aan de gang geweest om de ontsteking af te stellen.

Ik had daarvoor een blijkbaar antieke stroboscoop van pa gekregen. De stroboskoop wordt tussen de bougiekabel en de bougie van de 1e cilinder gekoppeld.

Eerst statisch proberen af te stellen door de krukaspoulie op F te zetten en de onsteking zo te draaien dat ie in de buurt van de puls komt.
Vervolgens gepoogd te starten maar ik kreeg haar niet stationair aan het lopen. Enkele keren de ontsteking vervroegd, waarna ze met wat hulp van de "cruiscontrol" :mrgreen: bleef lopen. De ontsteking bleek alsnog na het F punt te liggen, dus had ik goed ingeschat dat de ontsteking vroeger moest. Wetende dat LPG vaak nog extra vervroeging nodig heeft de M opgezocht door een paar keer flink gas te geven. De M werd in eerste instantie net niet gehaald, dus nog iets vroeger gezet, waarna de M wel gehaald werd.
Eindresultaat: Stationair NET iets voor de F en perfect de M halen op toeren.

Planken ga ik zeker niet doen zolang de berlina niet op de bank is geweest.
Morgen de eerste km's naar de bandenboer om de berlina uit te laten lijnen (door de oude rot die daar werkt)

:twisted:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 maart 2010, 20:56 

Vandaag de berlina laten uitlijnen. Op de brug viel op dat er nog wat rubbers vervangen moeten worden.

Smiddags bij alfamotive (lag op de route) langs geweest:
verdelerkap en rotor, voorste stabirubbers, rubber voor onderste fuseekogel en thermostaat gescoord.

Thuisgekomen de verdelerkap en rotor even gemonteerd.
Toen ik de thermostaat wilde vervangen bleek dat ik verkeerd had gegokt: ik moest dus toch een schroefthermostaat hebben. (blijkbaar zit het inlaatspruitstuk van de gesneuvelde 1750 op de 2.0 geschroefd)

Die moet ik dus nog een keer gaan ruilen. :oops:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 maart 2010, 10:07 

gisteravond in de weer geweest met de voorste stabi.

Stabi eraf, verse rubbers om de stabi's zelf en verse rubbers in het botje aan de kant van de veerschotel. De rubbers tussen botje/stabi waren best goed en doen toch niet zo heel veel.

Moet een stuk beter gaan sturen nu!

Nu moet ik nog een kogeltrekker op te kop tikken om de stofhoes op de onderste fuseekogel te vervangen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 maart 2010, 22:50 

Zaterdag even in de weer geweest met de onderste fuseekogel.

Na wat gevogel met de fuseekogeltrekker kwam het ding los en kon ik het rubber vervangen. Het klemveertje wat het rubber om de kogel houdt werkt trouwens niet echt mee, maar het is gelukt.

Vervolgens de berlina nog eens gestart, maar eigenlijk liep ze (nu voorzien van verse rotor en kap) niet geweldig. Op benzine proberen te starten hielp niet want ze ging alleen maar slechter (rauwer) lopen.

Vanavond nog maar eens geprobeerd....

hoe simpel kan het zijn :oops:

De distrikap 180 graden gedraaid zodat hij niet zich niet meer loswringt :roll:

de berlina loopt met de pertronix zelfs best aardig op benzine nu.
na een tijdje met het gas gespeelt te hebben lijkt hij zelfs aardig op te pakken

Nu moet het toch wel goed af te stellen zijn!? :twisted: :twisted: :lol:

De afstelsessie is vervroegd naar as woensdag! Dan wordt ook de apk geregeld (als het goed is)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 maart 2010, 23:52 
Site Admin

Je bent er echt flink mee bezig zeg!
Heel gaaf om dit te volgen!

Keep up the good work!!

Alfa 155 1.8 TS16V 1996
Alfa 147 JTDm 16V 2005
Kawasaki Z750 2009

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 maart 2010, 11:41 

Ben best wel benieuwd naar de resultaten van die afstelsessie, hou ons hier op de hoogte :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]